جرثقیل سقفی

رديابي در قطعات و سيستم هاي صنعتي با استفاده از استانداردهاي GS1

فصلنامه شماره 40 (زمستان 1398)

چکيده

صاحبان صنايع و نام‌های تجاري با چالش‌های بسياري در زنجيره تأمین خود روبرو هستند. سوءاستفاده از نامتجاري و توليد قطعاتجعلي، دسترسي و مشاهده آنلاين اطلاعاتمحصول، تبادل اطلاعات سريع و صحيح با شركاي تجاري، ارائه اطلاعات صحيح و قابل‌اعتماد به مشتريان و غیره ازجمله اين چالش‌ها هستند. سازمان جهاني GS1 سال‌هاست كاربردهاي صنعتی (technical industries) را با استفاده از استانداردها و كليدهاي شناسايي GS1 مطرح كرده است.

در اين سند سه مورد مطالعاتي از صنايع بزرگ و پيشروي جهان ارائه می‌شود كه علی‌رغم داشتن سیستم‌های داخلي، با استفاده از استانداردهاي سازمان جهاني GS1 و اتصال آن به سیستم‌های اداري و مالي داخلي خود توانسته‌اند بر چالش‌های خود فائق آمده، رضايت و اعتماد مشتريان خود را جلب نمايند.

اين سند به صنايع توليدي داخل ايران ايده و انگيزه استفاده از استاندارهاي شناسايي GS1 را براي رفع چالش‌های زنجيره تأمین ارائه می‌دهد تا با استفاده از راه‌حل‌های صنايع فني GS1 ضمن حفاظت از نام تجاري خود، با خدمت‌رسانی بهينه به مشتريان، اعتماد و رضايت آنان را جلب كرده و به رصد واقعی زنجیره تأمین، تائید اصالت كالا و مدیریت چرخه عمر اقلام دست يابند.

  1. مقدمه

در صنايع توليدي، ردیابی و شناسایی قطعات و محصولات در خط تولید و سازمان، خدمات پس از فروش و غیره از اهمیت بالاییبرخورداراست؛بنابراینلزوم استفاده از سیستم‌های ردیابی و شناسایی خودکار به‌ منظور پوشش این نیازها ضروری است. شناسايي و رديابي اقلام در صنايع از کاربردهای صنعتي كدهاي شناسه است. استانداردهاي ملي و بین‌المللی شناسايي با انتقال صحيح و استاندارد اطلاعات و نيز تأمین روش‌های استاندارد در خواندن اطلاعات در اين زمينه راهگشا هستند. سازمان‌هایی كه سال‌هادرزمينه ارائه كدهاي شناسه کارکرده‌اند، راهكارهاي رديابي را نيز براي محصولات به‌ عنوان يكي از کارایی‌های كدهاي شناسه ايجاد نموده‌اند. امروزه استفاده از روش‌های استاندارد رديابي نه‌تنها در خصوص محصولات بلكه در حوزه قطعات توليدي نيز كاربرد دارد. [1] و [2]

لازم است صنايع بدانند چگونه استانداردهای GS1 امکان افزایش قابلیتردیابی و شناسایی به‌موقع اقلام تقلبی، همچنین فرآیندهایخودکارسفارش به‌صورت نقدی (OTC یا O2C)[1]، شناسایی سریالي، افزایش بهره‌وری عملیاتی و قابلیت همکاری در صنایع فنی را با تمرکز بر فعالیت‌های زیر و فرآیندهای تجاری فراهم می‌آورد:

  • کارخانه دیجیتال (Industry 4.0)، فن‌آوری‌های نوآورانه، قطعات یدکی
  • مدیریت و خودکارسازی
  • علامت‌گذاری مستقیم قطعات
  • عملیات تعمیر و نگهداری (MRO) و سریال سازی
  • شناسایی يكتا و IoT (اینترنت اشیا)

استانداردهای جهانی GS1 چارچوبی را فراهم می‌کند که فرآیندهای درونی در صنایع توليدي ساده‌تر به يكديگر متصل شده و منجر به راندمان بیشتر، کاهش هزینه و مزاياي بيشتر ‌شود. [2]

صنایع توليدي با بسیاری از چالش‌های مشابه مانند فشار هزینه‌ها، كالاي تقلبي و مسابقه برای دیجیتالی شدن روبرو هستند. بهینه‌سازی زنجیره تأمین و مدیریت چرخه عمر اقلام، از فرایندهای کلیدی برای برطرف کردن این موارد است.

استانداردهای GS1 برای شناسایی، ضبط و به اشتراک‌گذاری اطلاعات درمورد اقلام(محصولات،قطعات،سيستم‌هاو دارایی‌ها)، مکان‌های تجاری،اسناد و موارد دیگر، این صنایع را قادر می‌سازد تا به رصد واقعی زنجیره تأمین، تائید اصالت كالا و مدیریت چرخه عمر اقلام دست یابند.

چنانچه در شكل 1 مشخص است، يك كارخانه توليدي ممكن است قطعات را به شكل نیمه ساخته از تأمین‌کننده دريافت كند. اين قطعات در خط داخلي كارخانه داراي گردش است تا پس از تكميل عمليات توليد، محصول نهايي ايجاد شود. محصول توسط تولیدکننده يا نمایندگی‌های تجاري وي بفروش می‌رسد. پس‌ازآنکه محصول به دست مشتري می‌رسد امكان دارد به‌منظور خدمات پس از فروش مجدد به نمایندگی‌های كارخانه برگردد. يا ممكن است به دلایل كيفي با فراخوان روبرو شود. بنابراين رديابي محصول يك امر حياتي است.

شكل 1- زنجيره تأمین شرکت‌های توليدی

شكل2 نمايانگر چرخه عمر اقلام است در اين چرخه نيز مديريت چرخه عمر اقلام با كمك استانداردهای شناسايی و رديابي GS1 امکان‌پذیر است. از لحظه طراحي تا قرارگیری محصولات در دسترس مصرف‌کننده فرايندهای متنوعی انجام می‌شوند كه نيازمند شناسايی، رديابی، تائید اصالت كالا و مديريت آن هستند.

شكل 2- چرخه عمر اقلام

سازمان جهاني استاندارد صنايع توليدی را به استفاده از كليدهاي شناسايی و راهكارهای رديابی تشويق می‌نماید تا با استفاده از روش‌های استاندارد تبادل اطلاعات و دسترسی به آن تسهيل شود. [2]

اين مقاله سه مورد تحقيقاتي و عملي انجام‌شده از پیاده‌سازی سيستم رديابي در صنايع توليدی را بيان می‌کند به اميد آنكه صنايع توليدی ايران بتوانند با كسب ايده از آن به رفع مشكلات مشابه بپردازند.

  1. شركت صنعتي ATE and Continental

گروه صنعتي ATE and Continental بیش از 100 سال تجربه دارد. اين برند یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین برندهاي دنيا در بازار ترمز امروز است.

آنچه گروه Continental را در ميان شرکت‌ها متمایز می‌کند استفاده از فن‌آوری‌های هوشمندانه برای جابجایی كالاهای مورد نياز مردم است. این گروه به‌عنوان یک تأمین‌کننده و تولیدکننده بین‌المللی قطعات لاستیکي خودرو و به عنوان يك شریک صنعتی،راه‌حل‌های پایدار،ایمن،راحت،مقرون به صرفه ارائه می‌دهد. [3]

    1. کیفیت بالا به معنای خطر كردن است

شركت ATE Continental یک خط کامل از محصول را با خدمات پس از فروش مستقل برای ترمزها، شامل قطعات سایشي،قطعات هیدرولیکي، مایعات ترمز و قطعات الکترونیکی ارائه می‌دهد. این شرکت همچنین خدمات کاملی را در اختیار مشتریان خود (فروشگاه‌ها و خرده‌فروشان قطعات تعميري) قرار می‌دهد كه شامل موارد بازاریابی حرفه‌ای و كاتالوگ، آموزش، امكان حفاظت از محصول و برند مانند دستگاه‌ها و ابزارهای ویژه براي تعمير يا تعويض ترمز می‌شود.

نام تجاری ATE مخفف قطعات یدکی خودرو باکیفیت بالا است و مشتریان این شرکت به این کیفیت اعتماد دارند، به‌خصوص در خصوص قطعات مرتبط با ایمنی مانند دیسک ترمز یا لنت ترمز.

به همين دليل، تولیدکنندگان قطعات جعلي جذب برند ATE می‌شوند که می‌تواند منجر به عواقب خطرناکی برای رانندگان شود زیرا قطعات یدکی معیوب نصب‌شده خطر تصادف را افزایش می‌دهد.

    1. چالش شركت

درصنعت خودروسازی،قطعات یدکی کپی‌برداری شده باکیفیت پایین كه با ایمنی وسایل نقلیه موتوری مرتبط است می‌تواند خطر زیادی برای ایمنی مصرف‌کننده ایجاد کند. قطعات یدکی جعلي همچنین می‌تواند ضرر و خسارت اقتصادی بی‌شماری را برای یک برند ایجاد کند. [4]

بنابراين شركت تصميم گرفت راهكاري GS1 را براي شناسايي قطعات توليدي اصلي از قطعات جعلي بكار گيرد.

    1. راهكار: استفاده از GS1 Data Matrix برای محافظت از نام تجاری و مشتریان

ATE شناسايي کاملاً مشخص و غیرتکراری اقلام را در مورد قطعات يدكي با استفاده از شماره جهانی قلم كالاي تجارتی (GTIN®) و شماره‌سریال تصادفي پیاده‌سازی كرد. هر شماره شناسایی از طریق یک پایگاه داده تأیید اصالت كالا، تخصیص داده ‌شده و در بارکدهاي GS1 Data Matrix قابل‌خواندن با دستگاه‌هاي رمزگذاری،روی برچسب آن قطعه چاپ‌ مي‌شود.

شكل 3- برچسب‌های قابل خوانش با ماشين

با استفاده از برنامه ATE در تلفن‌های هوشمند، مشتریان می‌توانند بارکد Data Matrix را اسکن و برای بررسی اصالت قطعات یدکی مطالعه کنند.

اكنون شركت با استفادهازاين راه‌حل شعار زير را براي مشتريان خود ايجاد كرده است:

“مشتریان ما می‌توانند اطمینان داشته باشند که از قطعات یدکی ATE اصلی استفاده می‌کنند.

این امر از طریق شناسایی جهانی کاملاً مشخص و غیرتکراری اقلام بر اساس استانداردهای GS1 امکان‌پذیر است كه يك سپر محافظ از محصولات ما در برابر جعل فراهم آورده است.”

شكل 4- اسكن باركد قطعات يدكي

    1. مزايا

پیاده‌سازی اين سيستم مزاياي زير را براي شركت و مشتريان وي فراهم می‌کند كه بر حفظ مشتريان و ارتقاي وفاداري آن‌ها تأثیرگذار است.

  • از مشتری در برابر جعل و آسیب‌های احتمالی ناشي از آن محافظت می‌کند.
  • به فروشگاه‌ها و خرده‌فروشان قطعات تعمیري اتومبیل اطمینان می‌دهد که قطعات یدکی اصلی ATE را استفاده كرده يا به فروش خواهند رساند.
  • از نام‌هایتجاری (برند) محافظت می‌کند و از ضررهای اقتصادی همه شرکايزنجیرهتأمین جلوگیری می‌کند.
  • درهر زمان و بدون هیچ‌گونه هزینه اضافی امکان دسترسی به اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد
    1. امنیت شماره‌سریال

برای حفاظت از محصول اصلي، ATE با کمک و استفاده از استانداردهای GS1 یک سیستم امنیتی ایجاد کرده است. این سیستم مبتنی بر GTIN منحصربه‌فرد GS1 است که شامل اطلاعات تولیدکننده و کدهای قلم تجاري است. سپس GTIN

با یک شماره‌سریال برای رسیدن تصادفی به هر قلم تکمیل می‌شود.

این سریال سازی باعث می‌شود که هر قطعه منحصربه‌فرد به‌طور کاملاً مشخص و غيرتكراري در سراسر جهان قابل‌شناسایی باشد. سپس هر GTIN سریالی برای پشتیبانی از عملیات شرکت و درخواست مشتری وارد پایگاه داده امن ATE می‌شود.

GTIN سریال شده[2] در GS1 Data Matrix رمزگذاری شده است، بصورت بارکدی دوبعدی که مطابق با استاندارد ISO 16022 است روي برچسب چاپ مي شود.

برچسب چاپ‌شده بر روی محصول،همان بارکد Data Matrix قابل‌خواندن توسط ماشين و انسان است.

    1. برای كنترل اصالت، بخوانید

بارکد Data Matrix به‌راحتی توسط یک تلفن هوشمند قابل‌خواندن است.

ATE یک برنامه رایگان ارائه می‌دهد تا مشتریان بتوانند اصالت قطعات یدکی موردنظر خود را برای خرید یا استفاده بررسی کنند. با استفاده از اين برنامه، کاربر بارکد Data Matrix را اسکن می‌کند و بلافاصله اطلاعات مربوط به قطعه و اینکه آیا اصلی است یا خیر دریافت می‌کند.

از طرف دیگر، شماره شناسایی GS1 این قطعه توسط هر اسکنر یا صفحه کلیدي قابل ثبت است و کاربران می‌توانند صحت آن را از طریق وب‌سایت ATE در آدرس www.ate.de بررسی کنند.

به‌منظور ايجاد یک‌لایه امنیتی بیشتر، یک tesa PrioSpot® که چهار شماره آخر باركد را تکرار می‌کند روی برچسب محصول اعمال می‌شود؛ بنابراین، هر محصول واحد دارای یک کد تولیدی جداگانه با سطوح مختلف تأیید باز و پنهان است. این تضمین می‌کند که برچسب‌های محصول ATE نمی‌توانند تقلید یا کپی شوند.

    1. مسير امن برای موفقیت

باوجود سیستم امنیتی ایجادشده، ATE اکنون می‌تواند با موفقیت از تجارت و مشتریان خود در برابر جعل دفاع کند و از ضرر اقتصادی ناشی از آن جلوگیری کند.

اکنون خرده‌فروشان و فروشگاه‌های تعمیر خودرو اطمینان دارند که از قطعات یدکی اصلی ATE استفاده می‌کنند و آن‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌کنند. با استفاده از برنامه تلفن هوشمند یا دسترسی به اینترنت، همه شرکای تجاری می‌توانند به‌راحتی اصالت یک قطعه را در هر زمان و بدون هزینه بررسی کنند.

اکنون با استانداردهای GS1، جابه‌جایی محصولات ATE در زنجيره تأمین شفاف است(از تعمیرگاه تا راننده) بنابراین یک‌لایه محافظتي قابل‌اعتماد برای محصولات و نام تجاري مرغوب ATE ایجاد می‌کند. [4]

  1. گروه صنعتي Schaeffler

گروه صنعتي Schaeffler و توليدكنندگانش برای پويايي روزمره و آينده در ماشین‌آلات،تجهیزات و وسایل نقلیه و همچنین درکاربردهای هواپیمایی و هوافضا محصولات دقیق تولید می‌کنند. شبکه جهانی اين گروه امكان نزدیکی مشتریان را به محصولات آن در سراسر جهان فراهم می‌کند.

گروه صنعتي Schaeffler اجزاء و راه‌حل‌های سیستم را برای هر نوع وسیله نقلیه با نيروي محركه بر اساس موتور احتراق داخلی و خودروهای هیبریدی و برقی ارائه می‌دهد.

محصولات شامل سیستم‌های کلاچ، اجزای انتقال، میراگرهای چرخشی، سیستم‌های قطار سوپاپ، واحدهای فاز میل بادامک و درایوهای برقی است.

بخش خدمات پس از فروش قطعات اين گروه مسئولیت تجارت قطعات جایگزین وسايل نقليه، تأمین قطعات و راه‌حل‌های جامع تعمیر را براي خودروهای مسافربری، وسایل نقلیه تجاری سبک و سنگین و تراکتور در سراسر جهان بر عهده دارد. طیف گسترده اين محصولات شامل سیستم‌های رهاسازی کلاچ و همچنین موتور، گیربکس و شاسی هست. همه اجزای به بهترين شكل باهم سازگار هستند و اجازه می‌دهند قطعات به‌سرعت و حرفه‌ای تعویض شوند.

بخش صنعتی طیف گسترده‌ای از یاتاقان‌ها را ارائه می‌دهد، از یاتاقان‌های پرسرعت و با دقت بالا با قطر کوچک تا یاتاقان‌های با اندازه بزرگ به قطر سه متر. این گروه بر روی محصولات هوشمند و اتصال داخلي قطعات تمرکز بیش‌ازپیش دارد. [5]

    1. مبارزه با قطعات جعلي

گروه Schaeffler یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تأمین قطعات وسايل نقليه و صنعتی جهان با تقریباً 84000 کارمند در بیش از 50 کشور جهان است.

این شرکت قطعات و سیستم‌های دقیق موتورها، انتقال قدرت‌ها و شاسی‌ها و همچنین انواع یاتاقان‌ها برای کاربردهای صنعتی را تولید و روانه بازار می‌کند.

گروه Schaeffler به دلیل استانداردهایباکیفیت بسیار شناخته‌شده است و باعث می‌شود محصولات این شرکت به‌ویژه در برابر اقدامات جعل و كپي آسیب‌پذیر باشد.

گروه Schaeffler برای محافظت از منافع شرکت و همچنین مشتریان این کشور، یک استراتژی تحمل صفر[3] را دنبال کرده است. از سال 2004، گروه حفاظت از نام تجاري Schaeffler روی انواع حملات تقلبی کارکرده است. تنها در سال 2015، این گروه 156 اقدام علیه متخلفان تجاری و تولیدکنندگان قطعات جعلي انجام داده است.

گروه Schaeffler که از تأمین‌کنندگان صنایع با فن‌آوری پیشرفته است، با نیازمندی‌های روزافزون مشتریان خود روبرو شده است، اطمینان از اصالت و اعتبار یاتاقان خریداری‌شده. یکی دیگر از تقاضای مشتریان این است که هر یاتاقان نصب‌شده به‌منظور عیب‌یابی و تعمیر و نگهداری مؤثر و کارآمد، قابل‌ردیابی باشد.

    1. چالش گروه

برایپاسخگویی به نیازهای فزاینده مشتریان،گروه Schaeffler به یک راه‌حل نیاز داشت که بتواند هریک از یاتاقان‌های منحصربه‌فرد خود را در برابر قطعات جعلي محافظت کندو به‌طور کارآمد خدمات تعمیر و نگهداری را برای یاتاقان‌های اصلي نصب‌شده در سراسر جهان ارائه دهد. [6]

    1. راه‌حل: ساخت محصولات قابل‌ردیابی و غیرقابل كپي با استانداردهای GS1

گروه صنعتي Schaeffler تصمیم گرفت از كد سریالی شده شماره جهانی قلم كالاي تجارتی (GTIN®) كه در باركد GS1 Data Matrix رمزگذاری شده استفاده كرده و آن را مستقیماً روی هر یاتاقان حک نمايد. این تصمیم بر اساس قابلیت همکاری جهانی استانداردهای GS1، در دسترس بودن داده‌های قوي (robust data) و سهولت يكپارچگي آن‌ها در فرایندهای تجاری بود. اين كدها به‌گونه‌ای ساخته‌شده است که نمی‌توان در آن دخالت كرد یا آن را تغییر داد مانند “گواهینامه‌های رانندگی با عکس‌های رنگی غیرقابل كپي (tamper-proof)”.

یک GTIN سریالی در بارکد GS1 Data Matrix قابل‌خواندن توسط ماشين، رمزگذاری شده است که به‌طور مستقیم بر روی حلقه داخلی یاتاقان حکاکی می‌شود. بارکد حکاکی شده بهترین گزینه در محیط‌های خشن است که احتمال از بین رفتن برچسب‌ها وجود دارد. این امر به Schaeffler و مشتریانش قابلیت ردیابی لازم را می‌دهد تا دقیقاً بدانند که یاتاقان در کجا ساخته و در کجا برای خدمات تعمیر و نگهداری، نصب‌شده است. داده‌های محصول با استفاده از یک اسکنر یا تلفن هوشمند معمولی كه نرم‌افزار مناسب اسكن باركد بر آن نصب‌شده باشد، خوانده می‌شوند.

شكل 5- كدهاي قابل اسكن و خواندن حک‌شده بر ياتاقان

اكنون گروه با استفاده از اين راه‌حل شعار زير را براي مشتريان خود ايجاد كرده است:

“ما بارکد GS1 Data Matrix را به‌عنوان یک روش شناسایی انتخاب کردیم زیرا استفاده از بارکد مبتنی بر استانداردها، طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها را برای ما و همکاران ما فراهم می‌کند.”

شكل 6- توليد قطعات قابل‌ردیابی

    1. مزايا

پیاده‌سازی اين سيستم مزاياي زير را براي گروه و مشتريان وي فراهم می‌کند كه بر حفظ مشتريان و ارتقاي وفاداري آن‌ها تأثیرگذار است.

  • اصالت هر یک از یاتاقان‌های گروه Schaeffler را برای مبارزه با قطعات جعلی تأیید می‌کند.
  • از نام تجاري گروه Schaeffler و مشتریانش محافظت می‌کند.
  • قابلیت ردیابی هر یاتاقان را برای برنامه‌ریزی فعال و خدمات تعمیر و نگهداری کارآمد فراهم می‌کند.
  • اطلاعات مفید دیگری مانند داده‌های دسته‌ای و منطقه‌ای را ارائه می‌دهد.

    1. به‌راحتی با داده‌های قوی یکپارچه‌شده است

گروه Schaeffler برای مقابله با سرقت طرح یاتاقان‌ها و كسب رضایت مشتریان، پیاده‌سازی استانداردهای GS1 ) به شكل ویژه شماره جهانی قلم كالاي تجارتی سريالي شده در یک بارکد GS1 DataMatrix ( را انتخاب کرد که به شكل يكتا هر یک از یاتاقان‌های منحصربه‌فرد آن را شناسايي می‌کند. علاوه بر این، GTIN سریال شده به‌صورت تصادفی، با اضافه کردن یک‌لایه اضافی محصول را کاملاً غیرقابل جعل می‌نماید.

    1. دستیابی به قابلیت ردیابی و امنیت

گروه Schaeffler در حال حاضر حدود 150 میلیون GTIN سریالی شده تصادفی تولید كرده است كه به شكل بارکدهای Data Matrix روی یاتاقان‌های آن حک‌شده‌اند. در حقیقت، این شرکت هرروز 400،000 كد GTIN به شكل Data Matrix برای حکاکی یا استفاده در محصولات، توليد می‌کند.

دکتر Daniel Dünnebacke، مدیر ارشد GS1 آلمان می‌گوید: “با سریالی سازی GS1، گروه Schaeffler به‌راحتی نیازهای مشتریان خود را برای تأیید اصالت، قابلیت ردیابی و دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد محصول را برآورده کرده است.”

استانداردهای GS1 نه‌تنها صحت هر بلبرینگ را تأیید می‌کند، بلکه می‌توان با استفاده از آن اطلاعات اضافی را در بارکدهای GS1 Data Matrix رمزگذاری کرد تا قابلیت ردیابی هر یاتاقان را از محل کارخانه که در آن ساخته‌شده است تا محلي كه به شكل دقیق نصب می‌شود تا محلي که درنهایت مورداستفاده قرار می‌گیرد را فراهم کند.

به‌عنوان‌مثال، در بخش انرژی‌های بادي، گروه Schaeffler و مشتریان آن می‌توانند دقیقاً مشخص کنند که كدام یاتاقان در کدام توربین بادی نصب‌شده است. با استفاده از این اطلاعات، گروه Schaeffler می‌تواند خدمات تعمير و نگهداري بهتر و کارآمدتری را برای مشتریان خود برنامه‌ریزی كند یک نیاز فزاینده و مهم كه هنگام مواجه با دسترسی دشوار به یاتاقان‌ها در توربین‌های بادی پيش می‌آید. [6]

  1. گروه صنعتي Lenze

گروه Lenze که در آلمان مستقر است، متخصص جهانی در زمینه فن‌آوری محرک‌ها و خودکارسازی است. با نزدیک به 70 سال تجربه، Lenze از شهرت محکمی برخوردار است كه ناشي از تعهد اين گروه به تحقیق و توسعه در محصولات، راه‌حل‌ها و سیستم‌های سرعت متغیر مکانیکی و الکترونیکی براي محرک‌ها و همچنین سیستم‌های خودکارسازی كامل هست.

گروه Lenze به لطف تجربه چندین ساله و اراده پیشرفت، همیشه با پذیرش چالش‌های جدید، در حوزه فعاليت خود پيشرو بوده است.

این شرکت به دلیل ایجاد محصولات معتبر و پيشرفته (Cutting Edge)ازجمله اينورترهای فرکانس، موتورهای برقی،PLCها، رایانه‌های شخصی صنعتی، سروودرايوها(servo drive) و سروو موتورها (servo motor)، توزیع سیستم‌های I / O، HMI ها، نرم‌افزارهای مهندسی، گیربکس‌ها و موتورهای دنده‌ای؛ مشهور است. [7]

    1. مشكلات و پيچيدگي كار

گروه Lenze با حدود 3000 کارمند، درآمد سالانه بیش از 550 میلیون یورو را تولید می‌کند.

به‌عنوان يك تولیدکننده جهانی، Lenze به‌تمامی مشتریان خود در سراسر جهان، توزیع و خدمات را از طریق شرکت‌های محلی در 60 کشور ارائه می‌دهد.

با این نزدیکی به مشتریان، کارشناسان توزیع و مهندسی Lenze می‌توانند بر کل فرآیند توسعه هر دستگاه سفارشی از طرح مفهومي تا خدمات بعد از فروش، از سیستم کنترل تا شافت محرك نظارت و مدیریت کنند. [8]

تحویل محصولات و خدمات از سایت‌های مختلف لجستیک گروه Lenze به‌طور مستقیم به مشتریان انجام می‌شد. برای کارمندان محلی، مهم است که وضعیت تحویل هر محموله را بدانند تا با استفاده از اطلاعات سیستم‌های جدید دريافت شده، مشتریان را مطلع و جذب نمايند. بااین‌حال،براساس سیستم‌های مختلف و موجود فناوری اطلاعات و فرآیندهای حمل‌ونقل در گروه Lenze، دریافت اطلاعات به‌روز تحویل، یک کار دشوار و پیچیده بود.

علاوهبراین،ارتباط ارائه‌دهندگان خدمات جدیدلجستیک (LSP) به سیستم شرکت، ناکارآمد عمل می‌کرد زیرا نیازمند اصلاح سيستم شناسایی هريك از شرکاي محلی متناسب با سیستم لجستیک سایت تولید بود. [8]

    1. چالش گروه Lenze

گروه Lenze نیاز داشت تا محموله‌های برون‌مرزی را که از 10 مرکز تدارکاتي آن به مشتریان در سراسر جهان ارسال می‌شوند، رصدكند. این شرکت همچنین می‌خواست ارائه‌دهندگان خدمات جدید لجستیک را با روشی بسیار کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه به سیستم لجستیک خود متصل کند.

شكل 7- بسته‌های داراي كد شناسه SSCC

    1. راه‌حل: افزايش بهره‌وری برای محموله‌های خارج از کشور با استانداردهای GS1

گروه Lenze تصمیم گرفت تا فرایند توزیع برون‌مرزی خود را با استفاده از استانداردهای جهانی GS1، به‌ویژه کد سریال بسته ارسالی GS1 (كد SSCC[4]) شناسايي و کدگذاری كرده در بارکد GS1-128 که بر روی برچسب‌های حمل‌ونقل GS1 چاپ می‌شوند، استانداردسازی نمايد.

گروه Lenze با ادغام SSCC با شماره واحد HU (واحد پشتيباني يا Handling Unit) سیستم SAP[5]، اکنون می‌تواند مشتری را مستقیماً به سیستم جدید سفارش و تحویل متصل كند. [8]

برچسب مرسوله GS1 که توسط گروه Lenze استفاده‌شده کد کانتینر يا بسته‌های مرسوله سریال شده GS1 است كه يكي از عناصر اصلی برچسب‌های لجستيك GS1 محسوب می‌شود. این کد یک مؤلفه اساسی در ردیابی محموله‌ها در کل زنجیره تأمین است.

شكل 8- استفاده از كدهاي SSCC در گروه Lenze

اكنون گروه با استفاده از اين راه‌حل شعار زير را براي مشتريان خود ايجاد كرده است:

“با انتخاب استانداردهای جهانی GS1،ما توانستیم فرایندهای کالاهای خروجی خود را در سراسر جهان ساده و بهینه سازی کنیم. فراواني سیستم های حمل و نقل خارجی با نظم ايجاد شده در تعداد دسترسي آنها، عملکرد ما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است.”

    1. مزايا

پیاده‌سازی اين سيستم مزاياي زير را براي گروه و مشتريان گروه فراهم می‌کند كه بر حفظ مشتريان و ارتقاي وفاداري آن‌ها تأثیرگذار است.

  • توسعه عملکرد کلی فرایند حمل‌ونقل برون‌مرزی گروه Lenze
  • کاهش قابل‌توجه خطاها
  • ارائه انعطاف‌پذیری کامل در هنگام انتخاب و ارتباط با ارائه‌دهندگان خدمات جدید لجستیک
  • اطلاعات به‌روز و جدیدی را در اختیار Lenze قرار می‌دهد تا مشتریان را از سیستم‌های جدید دریافتی مطلع کند.
    1. استانداردسازی جهانی

چنانكه ديده مي شود گروه Lenze پروژه‌ای را برای بازسازی سیستم لجستیکی خود باهدف استانداردسازی فرایندهای خود در سراسر جهان آغاز کرد.

برای دستیابی به یک فرایند توزیع خارجي استاندارد، Lenze راه‌حل‌های اختصاصی محلي را با برچسب مرسوله GS1 و GS1 SSCC جایگزین کرد.

SSCC،یک كليد استاندارد جهانی GS1 و یکشماره شناسایی 18 رقمی است که برای شناسایی واحد لجستیک، به‌عنوان‌مثال، یک جعبه، پالت یا بسته استفاده می‌شود. اکنون گروه Lenze كد SSCC را با شماره HU در سیستم SAP خود ترکیب کرده تا ارتباط مستقیمی بین مشتری، سیستم جدید و روش تحویل ایجاد کند.

SSCC منحصربه‌فرد در یک بارکد قابل‌خواندن با دستگاه GS1‑128 که بر روی برچسب محموله چاپ‌شده است، رمزنگاری می‌شود.

این برچسب سپس به واحد لجستیک یا جعبه حامل سیستم جدید متصل شده و هنگام جابجايي در کل زنجیره تأمین، وضعيت سفارش را مشخص می‌کند. هنگامی‌که یک کارمند Lenze نیازمند به‌روزرسانی اطلاعات مشتری درباره تحويل سیستم جدید است، می‌تواند از كد SSCC برای درخواست وضعیت لحظه‌ای محموله در LSP[6] استفاده کند.

    1. سایت لجستیک به مشتری

با استفادهازاستانداردهای جهانی GS1، گروه Lenze فرآیندی استاندارد برای محموله‌های خروجی از مراکز لجستیکی خود ایجاد کرده و به بهینه‌سازی بالایی دست‌یافته است.

به‌جای استفاده از توافق‌نامه‌های حمل‌ونقل انفرادی به تعداد بالا، گروهLenze برچسباستانداردشدهمحموله GS1با شناسه‌های منحصربه‌فرد GS1 SSCC براي همه شركاي محلي استفاده می‌کند.درنتیجه،کاهش خطاها با پیشرفت‌های چشمگیر در عمليات گردش کار رخ‌داده است.

همچنین، LSP های جدید اکنون می‌توانند به‌طور مؤثری به سیستم لجستیک گروه Lenze اضافه شده ومنجربه ساده‌سازی فرآیند هنگام ارسال سفارش محموله و همچنین افزایش انعطاف‌پذیری در هنگام پاسخ به تغییرات براي شرکای محلي ‌شوند.

اكنونجريانهرتحویل(از سایت لجستیک تا مشتری) قابل‌ردیابی استواین امکان را فراهم می‌کندکه داشبورد اطلاعات را هرلحظه در معرض مشتریان قرار دهد.

این فرایند استانداردشده برای حمل‌ونقل‌های برون‌مرزی توسط Lenze در مراکز انتخابی، مورد آزمایش قرارگرفته و بر اساس نتایج مثبت حاصله، هم‌اکنون در سطح جهاني براي همه شركاي تجاري اجراشده است. [8]

  1. نتیجه‌گیری:

سازمان جهاني GS1 استاندارد و كليدهاي شناسايي را در آغاز براي شناسايي اقلام پرمصرف زنجيره تأمین ايجاد نمود و در گام‌های بعد كليدهاي شناسايي مكان، اسناد، بسته‌های محموله و غیره را گسترش داده و راه‌حل‌های موردنیاز براي تجارت الكترونيك و مديريت زنجيره تأمین (مانند سيستم رديابي) را توسعه داد تا تبادل اطلاعات و تعاملات تجاري را تسهيل نمايند.

استفاده گسترده از كليدهاي شناسايي، استانداردها و راه‌حل‌های اين سازمان در طي ساليان متمادي فعاليت آن، جهان‌شمول بودن استانداردها و سادگي و سهولت آن ها براي استفاده، سبب فراگيري اين استانداردها در سطوح مختلف تجارت اقلام در جهان شده است.مدتي است صنايع توليدي كه سال‌هاست با مشكلاتمختلف زنجيرهتأمین ازجمله اقلام تقلبي مواجه هستند و برروي روش‌هایمختلف شناسايي و رصد محصولات و خدمات، سرمایه‌گذاری كرده و روش‌های شركتي يا محلي خاص خود را دارند نيز، به استفاده از كليدهاي شناسه و استانداردهاي GS1 رو آورده‌اند.

استانداردهاي GS1 ضمن فراهم آوردن روش‌های استاندارد براي مشكلات آنان در تعامل با شرکت‌های تجاري كه در نقاط مختلفجغرافيايي دارند، تضاد روش‌های مختلف و محلي قديمي را در صنايع حل كرده و روش‌های يكپارچه براي تبادل اطلاعات، شناسايي،رديابي و رصد محصولات و خدمات را در دسترس آنان قرار داده است. [4]، [5] و [8]

اين استانداردها سبب می‌شود مشتريان قطعات و سیستم‌های صنعتي و پيشرفته نيز، اطلاعات موردنیاز را در خصوص محصول يا سرويسي كه دريافت کرده‌اند، در اختيارداشته و از خريد محصول با اصالت اطمينان يابند. مشتريان هم‌چنین می‌توانند اطلاعات و وضعيت محصول يا خدمتي را كه سفارش داده‌اند و هنوز دريافت نکرده‌اند را مشاهده و در صورت نياز با سايت لجستيك براي مسائل پیش‌آمده در تماس باشند.

اين امر اعتماد مشتريان را جذب كرده و دسترسي آنان را به اطلاعاتمعتبر فراهم می‌کند بنابراين،رعايتاستانداردهاي GS1 نه‌تنها به تولیدکنندگان در شناسايي محصولات خود، جلوگيري از تقلب، رصد محصولات وغیره كمك می‌نماید، موجب وفاداري مشتريان آنان نيز می‌شود.تجربه بیان‌شده اين سه شركت كه همگي به شكل جهاني فعاليت داشته و در كشورهاي مختلف شريك تجاري و مشتري دارند می‌تواند به صنايع داخلي ایده‌های لازم را براي يكپارچه و استاندارد كردن سیستم‌های شناسايي ارائه نمايد.صنايع داخلي ايران نيز می‌توانند از استانداردهاي GS1 به‌منظور حفاظت از نام تجاري خود، خدمت‌رسانی بهينه و جلب اعتماد مشتريان استفاده كنند. استاندارهايGS1 به اين صنايع كمك مي كند تا به رصد واقعی زنجیره تأمین، تائید اصالت كالا و مدیریت چرخه عمر اقلام دست يابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.