جرثقیل سقفی

شناسایی فرصتها برای GS1 درجهت حل چالشهای صنعت امروز

فصلنامه شماره 37 (بهار 1398)

  1. مقدمه

اطلاعات بیشتر به معنی فرصت های بیشتر برای ایجاد حلقه های بازخورد جدید با مصرف کنندگان است. سانجی سارما، استاد مهندسی مکانیک، موسسه فناوری ماساچوست، می گوید: شرکت های تولید کننده چرخ نوآوری، به سرعت در حال رشد و توسعه در محیط صنعت4.0هستند. آنها به دنبال راه های جدید برای ادغام اطلاعات در مورد تجهیزات، اجزا و زیر سیستم ها برای دستیابی بهینه، صرفه جویی در هزینه، نگهداری پیش بینی و به طور کلی بهبود در بهره وری دارایی ها هستند.

در صنعت مراقبت‌های بهداشتی، تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تا زنجیره عرضه جهانی ایمن و کارآمد داشته باشند، بیمارستان‌ها نیز به دنبال راه‌های جدید برای بهبود مراقبت از بیمار و ایمنی از طریق ابزار و فرآیندها برای به حداقل رساندن اشتباهات و ارائه نتایج بهتر هستند.(3)

  1. توصیه‌های انجمن نوآوری به GS1
  • توسعه و گسترش سیستم‌عامل رجیستریGS1 که شامل تمام شناسه‌های GS1، جزئیات تمام سطوح هویت ، شامل لینک به منابع معتبر داده‌ها و فعال کردن قابلیت تأیید اعتبار برای هویت دیجیتال است.
  • داشتن منابع اطلاعات و داده محصولات و همه موارد و شرکت‌هایی که آن‌ها را تولید و یا به فروش می رسانند.
  • ارتقاء “ارتباط، دادههای باز” را به‌عنوان node اصلی در اعتبار اطلاعات در پلتفرمRegistry GS1 برای تمام شناسه‌های GS1 در وب.
  • پذیرش اتصال سایر سیستم‌های شناسایی و داده‌ها به شناسه‌های GS1 .
  • استفاده از منابع تیم نوآوری برای بررسی دقیق تر GS1 در تشخیص صدا / تصویر مربوط به تجارت الکترونیک.

توضیح آینده امروز

تیمی که مسئول این تحقیق است، به سازمانهای عضو GS1، از طریق گروههای مختلف کاربر با بیش از 400 نفر در 80 کشور ارتباط برقرار کرده است.

این تیم از تمامی بخش های اصلیGS1 ازجمله خرده فروشی ها، مراقبت های بهداشتی، حمل و نقل و تدارکات، و صنایع فنی می باشد.

علاوه بر این، ورودی از دیگر جایگاه های کاربردی سازمان مانند نوآوری، روابط عمومی و شناسایی خودکار داده ها (AIDC) جمع آوری شد. ورودی های اضافی دیگری نیز از خارج تیم نوآوری و دیگر کارشناسان صنعت دریافت شد. این پاسخ ها منجر به شناسایی بیش از 50 روندهای کسب و کار و 75 شرکای فناوری شده است.

روندهای کسب و کار برتر در بخش های مختلف صنعت جمع آوری شده، سازمان یافته و اولویت بندی شده و ارتباط این روند در سراسر زنجیره ارزشGS1 برقرار شده است. این رویکرد به منظور ارائه مسیر زمانی برای اولویت بندی سرمایه گذاری صحیح برای ادامه نیازهای فعلی و حمایت از آینده صنعت است.

از طریق این تحقیق، تیم متوجه بسیاری از روندهای در حال ظهور در کسب و کار شد که امروز توسط خود سازمان و یا توسط شرکت ها فعال مورد بررسی قرار می گیرند. بنابراین، تمرکز بر روی پژوهش نسبتا کوتاه مدت و پرداختن به موضوعاتی که داغ هستند و برروی تحقیقات صنعت و سرمایه گذاری سال 2020 انجام می شود.

  1. شناسایی روند کسب و کار برتر

با تجزیه و تحلیل روند تجاری که بخش های مختلف صنایع را پوشش می دهد و تحقیق در مورد منابع دیگر “مگا روند” و تحقیقات مربوط به روند بخش خاصی، تیم روندهای کسب و کار برتر فعلی و نزدیک را شناسایی کردند.

روندهای کسب و کار برتر به شرح ذیل است:

    • امنیت داده ها و حریم خصوصی
    • ردیابی
    • پایداری
    • تدارکات و خدمات بر اساس تقاضا
    • اتوماسیون و “همه چیز هوشمند”
    • مصرفکنندگان توانمند
    • سفارشی سازی انبوه
  • امنیت داده ها و حفظ حریم خصوصی

با افزایش تعداد دستگاه های متصل شده در مسیر دسترسی و اتصال به طور متوسط 500 دستگاه از خانه ، امنیت اطلاعات مهم تر از همیشه احساس می شود. بازار امنیت سایبری در حال حاضر بیش از 100 میلیارد دلار است و انتظار می رود که این میزان بیش از 200 میلیارد دلار تا سال 2021 ادامه پیدا کند. (4)

نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی از طریق نقض داده ها اخیرا موجب شده تا امنیت بسیاری از صنایع به خطر بیفتد. در زنجیره تامین، سیستم هایی که بیشتر به دیجیتالی شدن تبدیل شده و استراتژیهای شیوه های امنیتی به روز برای حفاظت از اطلاعات شرکت ضروری است.

در مراقبت‌های بهداشتی، ایمنی بیمار، تشخیص محصولات جعلی و تقلبی که به زنجیره عرضه قانونی وارد می‌شوند نواحی مهم هستند. بنابراین، شورای نوآوری معتقد است که امنیت و امنیت سایبری مهم‌ترین عاملهای تجاری هستند. سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در زنجیره ارزش GS1، از ارائه‌دهندگان بالادست، از طریق تولید و حمل‌ونقل، و به‌خصوص در خرده‌فروشی و استفاده از محصولات اتفاق میافتد.

  • ردیابی

درحالی‌که وظیفه ردیابی زنجیره‌تامین با برخی استانداردهای GS1 امکان‌پذیر است، شرکت‌ها در حال حاضر به دنبال فرصت‌های بیشتری برای بهبود وضعیت ایجاد خودکارسازی در سراسر زنجیره‌های عرضه خود هستند.

آن‌ها نیاز به افزایش بهرهوری زنجیره‌تامین و بهبود ایمنی محصول، ارزش و یکپارچگی دارند، درعین‌حال با رعایت الزامات قانونی برای ردیابی دارویی، الزامات قانونی در سراسر جهان افزایش می‌یابد. علاوه بر این، توجه مصرف‌کنندگان نسبت به غذاهایی که خریداری می‌کنند، مارک‌های تجاری و خرده‌فروشان بیشتری را برای کشف شیوه‌های به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد منبع مواد غذایی و مواد تشکیل‌دهنده ترغیب می‌کنند. بیش از همیشه، نیاز به ردیابی در زنجیره مواد غذایی لازم است تا سریع و به‌طور مؤثر مواد آلوده شناسایی و حذف آن از قفسه‌ها انجام شود.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، تقریباً یک تا ده نفر در سراسر جهان هرساله از خوردن غذاهای آلوده بیمار می‌شوند. درنتیجه، عمل تشخیص در تجهیزات پیچیدهتر میشوند و با افزایش تعداد فراخوان‌ها، سؤالاتی در مورد ایمنی مواد غذایی به وجود می‌آید. ردیابی تبدیل به یک عامل کلیدی برای اعتماد و ایمنی در زنجیره عرضه نه‌تنها بین مصرف‌کنندگان و مارک‌ها بلکه بین تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان آن‌ها شده است. به همین علت، خلاقیت و نوآوری، ردیابی را نیز در برمی‌گیرد تا تأثیر گسترده‌ای در کل زنجیره ارزش GS1 داشته باشد. (5)

درحالی‌که “پایداری” یک نگرانی شناخته‌شده در دهه گذشته بوده است، به نظر می‌رسد درک از منافع عمومی و اقدامات اجتماعی، پایداری را یک اولویت واقعی برای مصرف‌کننده در نظر بگیرد که شرکت‌ها، مارک‌ها و خرده‌فروشان باید آن را بپذیرند.

تلاش‌های مداوم برای کاهش ضایعات پلاستیکی، زباله‌های مواد غذایی و بهبود بهرهوری سوخت در حمل‌ونقل، و نیز تضمین کارهای منصفانه ، در خط مقدم استراتژیهای کسب‌وکار قرار دارند. شمار فزاینده‌ای از ابتکارات تلاش می‌کند تا معیارهای پایداری را تعیین و اندازهگیری کند و در طول زمان تغییر دهد. شورای نوآوری معتقد است که این استراتژی برای GS1 مهم است تا آگاهی و ارتباط را حفظ کند.(6)

نیاز به ردیابی محصولات

ردیابی نهایی محصولات و قطعات جداگانه در طی دوره عمر تولید آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. به دلیل افزایش میزان برون‌سپاری درمیان تأمین‌کنندگان، مدیریت حجم زیاد داده موردنیاز است. شرکت‌های صنایع فنی باید از نفوذ قطعات تقلبی در کارخانه‌ها، نگهداری و تعمیرات (MRO) و فروش و خدمات پس‌ازفروش محافظت کنند. هنگام برون‌سپاری از سراسر جهان، شناسایی منحصربه‌فرد محصولات و قطعات در سطح جهانی برای تأیید هویت و درنهایت برای ایمنی و اعتماد مصرف‌کننده حیاتی است. شناسه منحصربه‌فرد هر آیتم قابلیت ردیابی در تحویل اولیه، در زمان خروج محصول و برگشت به مالک اصلی، را ممکن میسازد.

یک مثال استفاده از بارکد GTIN که مزایای بسیاری دارد

سریال GTIN در بارکد GS1 DataMatrix قابل‌خواندن است که به‌طور مستقیم بر روی حلقه داخلی تحمل می‌شود. بارکد حکاکی شده و یا استفاده از EPC-RFID بهترین گزینه در محیط‌های خشن است که احتمال سقوط برچسب‌ها وجود دارد. به شرکت و مشتریانش ردیابی موردنیاز این موضوع را ارائه می‌دهد تا بدانند که دقیقاً کجا ساخته‌شده است و برای چه خدمات تعمیر و نگهداری نصب‌شده است. داده‌های محصول با استفاده از یک اسکنر یا یک گوشی هوشمند معمولی با نرم‌افزار مناسب نصب‌شده، خوانده می‌شود. (15)

  • تدارکات و خدمات بر اساس تقاضا

تقریباً دوسوم جمعیتی که در سال 2050 در مراکز شهری زندگی میکنند، انتظارات مصرف‌کنندگان برای تحویل خدمات و تقاضا افزایش مییابد. علاوه بر این، شرکتهای کسبوکار(B2B) به دنبال کاهش موجودی و بهینهسازی فرآیندهای خود برای ارائه خدمات به مشتریان نهایی خود هستند. همه این‌ها نیاز بیشتر به اتوماسیون در سراسر زنجیره حمل‌ونقل و تدارکات برای افزایش بهرهوری در هنگام تحویل بر روی تقاضا را افزایش میدهد. (7)

خدمات مبتنی بر مکان، برنامه‌های مکان جغرافیایی مانند چیپس و سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) درگوشی‌های هوشمند و اتومبیلها، یافتن مکانهای دیگر را در هرکجا و در همه‌جا آسان میکند و ایجاد فرصتهای جدید برای تحویل محصولات و خدمات بر روی تقاضا را ممکن می‌سازد. این نه‌تنها به مصرف‌کنندگان اجازه میدهد تا محصولات را هر موقع به هر مکان منتقل کنند، بلکه فرصتی جدید برای مدیریت چابکسازی انبار و امکانات تولید را ایجاد میکند.

این روند تأثیر بزرگی در زنجیره ارزش GS1 برای تولید، انبار، حمل‌ونقل، خرده‌فروشی و تحویل به وجود میآورد.
تیم نوآوری در GS1معتقد است برای ایجاد بهتر سیستم لجستیک و خدمات، به‌ویژه در هر منطقه به‌طور مشخص استفاده از نقشه‌برداری اطلاعات مبتنی بر شناسه مکان و سایر شناسههای GS1 که به‌طور گسترده‌ای در دسترس است، موردنیاز است. با شهرنشینی، انتظارات خریداران برای تحویل خدمات، راحتی و ارائه‌دهندگان معتبر افزایش می‌یابد.

  • اتوماسیون و هوشمند سازی

فناوری و دستگاه‌های IoT همراه با ارتباطات بی‌سیم و انتقال داده با سرعت‌بالا همه ارزان‌تر و ساده‌تر می‌شوند. (8)
امروزه این تکنولوژی‌ها تأثیر زیادی در اتوماسیون فرآیندهای موجود دارند. تخمین زده شده که برای سرمایه‌گذاران دارایی بیش از 1 تریلیون دلار در سال صرفه‌جویی انجام می شود. (9)

به‌عنوان‌مثال، سیستم‌های فعال با سنسور
بهبود بهره‌وری تولید، ایجاد فرصت‌های جدید برای کنترل فرایند انطباق و نگهداری را پیش‌بینی می‌کند.
علاوه بر این، “اتصال به همه موارد” باز کردن صنایع بزرگ و جدید مربوط بهIoT (کارخانه‌های هوشمند) و مصرف‌کننده IoT، امکان بازپرداخت خودکار کالا (خانه هوشمند)، نظارت بیمار از راه دور در مراقبت‌های بهداشتی (سلامت هوشمند) و شهر هوشمند، همه این مفاهیم IoT شامل مجموعه‌ای متنوع از انرژی، حمل‌ونقل، تدارکات و بهینه‌سازی خدمات است (10).

در زنجیره‌تامین، سیستمهای حسگر جدید قادر به نظارت بر زنجیره سرد هستند تا بتوانند به‌راحتی از خوردن غذاهای فاسد شده و با کنترل دمای آن‌ها در جهت کنترل دارویی استفاده کنند.

اتوماسیون و هوشمند سازی همه موارد تأثیر کلیدی بر کل شرکت خواهد داشت. این روند تجاری راه‌هایی را که مصرف‌کنندگان و مشتریان با آن‌ها تعامل و استفاده از محصولات را تغییر می‌دهد تغییر خواهد داد. به‌منظور حمایت از فرصت‌های جدید ایجاد اطلاعات، تیم نوآوری GS1 توصیه می‌کند تحقیقات موجود در مورد گسترش و تقویت سیستم GS1 برای شناسایی “همه موارد” به‌طور گسترده‌تر و دائمی ادامه یابد.

  1. فن‌آوری‌هایی که باعث ایجاد روند تجاری می‌شوند

اینترنت، بلاک‌چین، هوش مصنوعی و روباتیک همه فن‌آوری‌های جدید یا در حال ظهور هستند که توجه و تخیل مردم را جذب می‌کنند. در تحقیق GS1 ، فن‌آوری‌ها به‌طور جداگانه از روند کسب‌وکار موردبررسی قرارگرفته است، چراکه چنین فن‌آوری‌هایی توانایی بالقوه‌ای از روند کسب‌وکار هستند.

در حقیقت، از طریق تحقیقات ، روشن شد که هیچ تکنولوژی قادر به حل هرگونه مشکل نیست، بلکه ترکیبی از فناوریها و تواناییهای لازم برای رسیدگی به هر یک از روندهای تجاری اولویت‌بندی امروز است. تکنولوژی های برترکه انتظار می‌رود بر صنعت GS1 تأثیر بگذارند و با روند تجاری اولویت‌بندی شوند، عبارت‌اند از:

• IoT، سنسورها و بیومتریک

• هوش مصنوعی (A.I.)

• داده‌های باز، ساختاریافته و مرتبط

• تدارکات مستقل

• Block chain و توزیع داده‌ها

• تصویرسازی کامپیوتر

• تشخیص صدا

• رباتیک

• واقعیت سازی، از طریق ترکیب مجازی‌سازی و واقعیت

  • IoT، سنسورها و بیومتریک

تأثیر IoT بر نحوه زندگی، بازی و کار ما بسیار زیاد و گسترده است. از خانه‌های هوشمند به بیمارستان‌های هوشمند و کارخانه‌های هوشمند تا شهرهای هوشمند.

IoT (همراه با سنسورها، بیومتریک و داده‌هایی که توسط این دستگاه تولید میشود) ایجاد یک پلت فرم طراحی است که امکان توسعه انواع برنامه‌های کاربردی را در هر دستگاه اتصال‌دهنده صنعت فراهم می‌کند ، به ردیابی تناسب‌اندام کمک می‌کند،پزشکان و مراقبین و برنامه‌های کاربردی صنعتی هوشمند که تجهیزات و منابع را بهینه‌تر میکنند. (11) در سراسر زنجیره ارزش، IoT ادعا میکند که مانیتورینگ زنجیره‌ای برای مواد غذایی و دارویی را بهبود می بخشد و تجربیات مصرف‌کنندگان جدید را بااتصال دستگاه‌های خانگی به یکدیگر به اشتراک بگذارد. روندهای کلیدی کسب‌وکار عبارت‌اند از: اتوماسیون و هوشمند سازی همه‌چیز، مصرف‌کنندگان قدرتمند، تدارکات و خدمات تحت تقاضا، ردیابی و پایداری است.

هوش مصنوعی (A.I.)

A.I. تکنیک‌های پیشرفته و محاسباتی هوشمند که برای تجزیه‌وتحلیل مشکلات و داده‌های پیچیده استفاده می‌شود، و به تعیین الگوهای داده‌ها کمک می‌کند و تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی پیشرفته را ارائه می‌دهد. یادگیری ماشین A.I. برنامه‌ای که سیستم را قادر می‌سازد به‌طور خودکار یاد بگیرد و باتجربه پیشرفت کند، بدون اینکه به‌صراحت برنامه‌ریزی شود. یادگیری ماشین بیشتر بر توسعه برنامه‌های کامپیوتری متمرکز می‌شود که می‌توانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند و از آن برای یادگیری استفاده کنند.

بااین‌حال، داشتن داده‌های بیش‌ازحد، اطلاعات کم و یا داده‌های نادرست باعث ایجاد چالش‌هایی برای شرکت‌هایی می‌شود که می‌خواهند مشکلات تجاری جدیدی را حل کنند. در یک مطالعه اخیر McKinsey اشاره می‌کند که تنها یک درصد از داده‌ها جمع‌آوری‌شده برای استفاده در نتایج کسب‌وکار قدرتمند و تصمیم‌گیری مانند تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی یا بهینه‌سازی تجزیه‌وتحلیل استفاده می‌شود.

بنابراین، هوش مصنوعی یک مجموعه قدرتمند از فناوری‌های داده است که رشد سریع سایر فناوری‌های فعال، ازجمله بهبود تشخیص صدا برای دستیاران دیجیتال، امکان‌پذیر میسازد. چشم‌انداز کامپیوتر برای سیستم‌های خودپرداز، حمایت از تدارکات خودمختار و ماشین‌هایی با رانندگی اتوماتیک.

این فن‌آوری‌ها برنامه‌های کاربردی و روباتهای جدید برای هوشمند سازی همه موارد را فراهم می‌سازد و راه‌های جدیدی را برای استفاده مصرف‌کنندگان قدرتمند ایجاد می‌کند و به حل مسائل جدید در زمان واقعی برای تدارکات و خدمات موردنیاز و همچنین امنیت داده‌ها و حریم خصوصی کمک میکند. (13و14)

داده‌های باز، ساختاریافته و مرتبط

برنامه‌های حمل‌ونقل نیاز به اطلاعات از اپراتورهای حمل‌ونقل و سازمان‌های نقشه‌برداری است. برنامه‌های بهداشت و درمان نیاز به اطلاعات اپیدمیولوژیک و بالینی دارند. تقریباً هر برنامه سودمند تجاری یا کسب‌وکار به مصرف‌کننده نیاز به داده‌ها از منابع مختلف دارد. ادغام این داده‌ها بسیار دشوار است، به‌خصوص اگر آن را بدون ساختار و از شناسه‌های مختلف برای یک‌چیز استفاده شود و از استانداردهای شناخته‌شده پیروی نکند. داده‌های مرتبط از مفاهیم، ​​استانداردها و فن‌آوری‌های اینترنت برای اتصال اشیا، افراد، مکان‌ها، محصولات و اسناد استفاده می‌کنند. اگر این داده‌های متصل با استفاده از یک ساختار به‌خوبی تعریف شود و تحت یک مجوز باز در دسترس قرار گیرد، ادغام آن‌ها آسان می‌شود و توسعه سریع برنامه‌های کاربردی که محصولات و خدمات را قبل از مصرف‌کنندگان فعال می‌کنند، فراهم می‌شود. نمونه‌های کلاسیک از داده‌های باز و ساختاریافته شامل سیستم موقعیت یابی جهانی که بر اساس زندگی مدرن است. داده‌های سرشماری و آمار دولتی که تصمیمات کسب‌وکار را هدایت می‌کنند و دستگاه منحصربه‌فرد جهانی اداره غذا و داروی ایالات‌متحده از پایگاه داده تمام دستگاههای پزشکی استفاده می‌کند (12)

اطلاعات‌پایه‌ای برای محصولات، مکان‌ها، خدمات و مواردی که کدهای شناسه‌های GS1 را حمل می‌کنند، به شیوه‌ای ارائه‌شده است که به بهترین شیوه‌های مرتبط با داده باز، پایه لازم برای توسعه برنامه‌های کاربردی است که در خدمت خرده‌فروشی، مراقبت‌های بهداشتی و بسیاری از صنایع دیگر است. این تأثیرات قوی در تمامی گرایش‌های تجاری وجود دارد که بر روی‌داده‌های متقابل، به‌ویژه مصرف‌کنندگان قدرتمند، قابلیت ردیابی، و خودکارسازی و هوشمند سازی هر موردی تکیه میکنند.

تدارکات مستقل

به همان شیوه که خودروها خودشان رانندگی شخصی را مختل می‌کنند، کاربردهای زیادی وجود دارد که از سیستم‌های خودمختار برای تدارکات استفاده شوند. این فن‌آوری‌ها بر سیستم‌های حمل بار در فرودگاه‌ها تأثیر می‌گذارند، هواپیماهای بدون سرنشین و کمک به تحویل، راههای خودکار برای بهینه‌سازی بارگیری پالت، و بسیاری از جمع‌آوری، بسته‌بندی و انتقال کالا در سراسر انبارها و مراکز تحویل را ممکن میسازد.

درحالی‌که وسایل نقلیه خودمختار می‌توانند به چالش‌هایی در پیاده‌سازی “آخرین مسافت” کمک کنند، امروزه کامیون‌های سنگین‌تر و مستقل نیز برای حمل کالاهای بیش از مسافت‌های طولانی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. روباتیک و A.I. فن‌آوری‌های دیگر هستند که به پیشرفت تدارکات خودمختار منجر می‌شوند، که یک عامل کلیدی برای روند کسب‌وکار است: تدارکات بر اساس تقاضا و اتوماسیون و هوشمند سازی موردی.

چهار صنعت مورد هدف GS1 عبارت‌اند از: ساخت‌وساز، CPG (ساخت)، صنایع دفاعی و راه‌آهن

در ساخت‌وساز، فرصت کمتری برای بهبود بهره‌وری و افزایش کیفیت با کمترین میزان هدر دادن وجود دارد. افزایش بهرهوری از طریق شفافیت مدیریت‌زنجیره‌تامین و اتوماسیون پیشرفته میتواند با استفاده از استانداردهای GS1 بلافاصله قابل‌اجرا باشد. پروژه‌های چندین سازمان GS1 در حال حاضر با استفاده از شماره‌سریال تجارت جهانی (GTIN)، شناسه شناسایی فردی جهانی (GIAI)، بارکد Data Matrix و تکنولوژی EPC / RFID در مدیریت دادههای اصلی، ردیابی چرخه حیات محصول و فرایندهای تدارکات، در حال انجام است.

شرکت‌های پیشرو در CPG در حال بررسی استفاده از راه‌حل‌های دیجیتالی در فرآیندهای تولید هستند و IoT به‌آرامی به یک واقعیت تبدیل میشود. تأمین‌کنندگان تا خرده‌فروشان و شرکتهای CPG از فواید استانداردهای GS1 برای بیش از چهار دهه استفاده کردهاند. استفاده از استانداردها در فرآیند تولید، در بین تأمین‌کنندگان قطعات، شرکتهای CPG را قادر می‌سازد تا به‌طور قابل‌توجهی از فواید استفاده GTIN در بین کارخانه بهره‌مند شوند، نظم بدون پارازیت در سفارش قطعات با استفاده از EDI، پیش‌بینی صحیح، دسترسی به داده‌های اصلی و نگهداری پیشگیرانه با EPCIS ازجمله فواید بشمار میرود.

در صنایع دفاعی، تدارکات نقش مهمی را برای نیروهای مسلح ایفا میکند. وزارت دفاع بر روی ساختار هزینههای خود و کاهش و یا کنترل شدید بودجه، افزایش استفاده از برونسپاری و نیاز به داده‌های اصلی مواد باکیفیت بالا، تمرکز میکند. برخي از نيروهاي مسلح اروپايي قبلاً از GTIN استفاده کرده و آن را از طريق تمامي شرکت‌های جهاني خود مجاز كردهاند. دیگر استانداردهای GS1 مانند کد کانتینری سریال (SSCC)، شماره مکان جهانی (GLN)، GIAI، EDI، EPCIS و شبکه جهانی داده همگامسازی (GDSN) شروع به استفاده گسترده‌تر در سراسر جهان میکنند.

صنعت ریلی به‌تدریج دیجیتالی شده است، رقابت با تازه‌واردان و تهیه منابع از سراسر جهان موردنیاز است. ریلها هم توسط مصرف‌کنندگان به‌منظور افزایش قابلیت اطمینان و کیفیت، و هم توسط سازمانهای نظارتی برای اجرای اقدامات باهدف بهبود ایمنی چالش‌برانگیز است. این چالشها مستلزم فرایندهای تولید و فرآیند MRO و قابلیت‌های جدید برای ردیابی چرخه حیاتی اجزا و قطعات در سراسر شرکتها، زنجیره‌های عرضه با طول عمر 60 سال است. GS1 Application Standards همراه با راه‌اندازی گروه کاربری Rail راهاندازی شده است، این استانداردهای کاربردی همچنین می‌تواند به‌عنوان یک طرح برای سایر صنایع فنی استفاده شود. (15)

نیاز به استانداردها

در بسیاری از بخشها، استفاده از استانداردهای GS1 بر فرایند تهیه و عرضه اولیه متمرکزشده و با فروش آن به مشتری نهایی پایان مییابد. در صنایع فنی، تصویر متفاوت است: محصولات اغلب مجموعه‌ای از اجزا و زیرسیستم‌ها هستند که از سایر تأمین‌کنندگان تهیه‌شده و می‌توانند در طول عمر خود تعمیر یا جایگزین شوند. فرآیندهای کسب‌وکار در صنایع فنی برخی از چالش‌های منحصربه‌فرد را برای استانداردهای GS1 مرتبط با شناسایی، علامت‌گذاری و به اشتراک‌گذاری داده‌ها به همراه دارند. فرآیندهای کسب‌وکار شکل زیر فرایندهای کسب‌وکار در سطح بالا را نشان می‌دهد که در بیشتر شرکت‌هایIT وجود دارد.

در صنایع طراحی‌شده مانند صنایع ساخت‌وساز و مدیریت زیرساخت‌ها، فرآیندهای مشابهی در اختیاردارند و تفاوت عمده این است که این تأسیسات در محل تولید و نگهداری می‌شوند و این محل به‌عنوان یک ابعاد اساسی در تمام مراحل است. (شکل زیر)

  1. نتیجهگیری

شرکت‌های صنایع فنی با چالش‌های بسیاری مانند فشار هزینه، تقلب و سرعت در دیجیتالی کردن دنیای فیزیکی خود روبرو هستند. آن‌ها به فرایندهای شفاف در بهینه‌سازی زنجیره‌های عرضه خود برای مواد خام و قطعات محیط‌های تولید، جمع‌آوری و بسته‌بندی آن‌ها به‌عنوان محصولات نهایی نیاز دارند و سال‌ها به بهره‌برداری و مدیریت آن‌ها می‌پردازند. در این صنایع، شرکت‌ها به مدیریت چرخه عمر محصولات خود نیاز دارند. از طرفی روند کسب‌وکار و زنجیره ارزش GS1 برای کمک به نشان دادن ارتباط آن‌ها با صنایعی است که به GS1خدمت می‌کنند، روند تجاری‌سازی در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش GS1، بر اساس تأثیرات پیش‌بینی‌شده حرکت می‌کند.تیم نوآوری تصمیم گرفت که گسترش اکتشاف فراتر از زنجیره‌تامین سنتی باشد تا کل زنجیره ارزش و فرایندهای آن را شامل شود، از جریان آب تا منابع خام یا مواد تشکیل‌دهنده، تحویل محصولات مستقیم به مصرف‌کنندگان، بیمارستان‌ها یا دیگر کاربران نهایی، استفاده از تمام راهکارهایی که از محصولات استفاده میشود، مانند مصرف‌کنندگان، محصولاتی را که به سیستم خانه هوشمند یا بیمارستان با استفاده از داروها و وسایل پزشکی در مراقبت از بیمار متصل هستند و پایان دوره عمر که شامل انواع سناریوها، محصولاتی که اجزای تخریب‌شده دارند ، بازیافت‌ها و حتی اجزای صنعتی هستند که برای دوباره وارد شدن به زنجیره ارزش مجدداً مرمت می‌شوند. این اهداف در کلیه صنایع کاربردی GS1 دیده‌شده و با استفاده از استاندارهای GS1 امکان‌پذیر است.